Gewapend met slechts een barokke luit (Jozef Van Wissem) en een twaalfsnarige gitaar (James Blackshaw) duikt Brethren Of The Free Spirit met het hoofd voorover in de geschriften van de middeleeuwse mystica Marguerite Porete. Haar publicaties en haar weigering om het gezag van de kerkelijke overheid te aanvaarden (de mens heeft geen Kerk nodig om met God te communiceren), brachten haar in 1310 op de brandstapel. Beide heren beheersen hun instrument meesterlijk, en zorgen voor achtentwintig minuten repetitief snarenspel, verspreid over vier tracks. Het uitgekiende gebruik van herhaling en de (relatief) lange duur van de tracks draagt bij tot het meditatieve effect. Zowel muzikaal als thematisch zijn er raaklijnen met het werk van bijvoorbeeld Current 93, al zorgt het gebruikte instrumentarium natuurlijk voor meer authenticiteit. Ook liefhebbers van John Fahey mogen zich aangesproken voelen. De schaarse experimentele klankjes en het spaarzaam invoegen van stemmen zijn bijkomende argumenten om deze gelimiteerde (een duizendtal cds of driehonderddertig elpees) release aan te bevelen bij liefhebbers van moderne ketterse volksmuziek. Ook de vormgeving verdient een vermelding, vooral de tekeningen van Wouter Vanhaelemeesch, die ons zin doen krijgen om onze boeken met illustraties van Gustave Doré nog eens ter hand te nemen.