Als je mate van belangrijkheid als artiest moet blijken uit de namen van collegas die bereid zijn om je muziek te remixen, dan zit Jim Thirlwell in theorie althans gebeiteld. Op Vein, dat als zusterrelease van het Love album uit 2005 kan worden beschouwd, prijken immers een aantal tot de verbeelding sprekende namen die bovendien stilistisch een bijzonder breed spectrum bedienen, namelijk Fennesz, Mike Patton (Fantômas), Tujiko Noriko, Jason Forrest en Matmos. In de praktijk echter zijn het bands zoals Ministry en vooral Nine Inch Nails en Marilyn Manson die stinkend rijk zijn geworden met de sound en modus operandi die Foetus meer dan vijfentwintig jaar geleden uittekende. Thirwell paarde namelijk toen al tapeloops en industriële muziek aan een anarcho-nihilistische punkattitude (inclusief heavy gitaren) en wist daarbij een sarcastische/cynische levensvise om te zetten in een voor die tijd extreem avontuurlijk en nooit eerder gehoord geluid. Helaas, pioniers hebben zelden een flink gevulde bankrekening. In de underground geldt hij gelukkig wel als een relatief grote naam, maar verder weerklinkt zijn reputatie jammer genoeg niet. Dat zijn oudere, essentiële releases niet helemaal verdwenen en vergeten zijn, moet nu voor de tweede maal blijken uit een duo verzorgde reissues. Na Hole en Nail (die respectievelijk in 1984 en 1985 verschenen onder het fijnzinnige pseudoniem Scraping Foetus Off The Wheel) presenteert Some Bizarre ditmaal Thaw (uit 1988) en de rariteitencompilatie Sink die teruggrijpt naar de periode 1981-87 en onder meer materiaal laat horen afkomstig van een Peel -en een VPRO-sessie. Met deze vier essentiële heruitgaven is het voornaamste werk van Foetus uit de jaren 1980 nu eindelijk opnieuw verkrijgbaar, al zal deze vaststelling hoogstwaarschijnlijk geen of bitter weinig indruk maken op de iPodgeneratie.