Het Duitse label Tapete Records wil onze fragiele oren verwennen met zijn twee laatste releases. The Horror The Horror is de groep rond Joel Lindström. De naam geeft het al weg. De groep is afkomstig uit het hoge noorden, Zweden om precies te zijn. En nee, ze klinken niet als ABBA of Ace Of Base. Eerder als een incarnatie van New Yorkse groepen als The Strokes. Lekkere gespannen gitaren botsen op tegen lekkere baslijnen. Leuk, maar ook een beetje vluchtig. Niet alles blijft even goed in onze oren hangen. Prijsbeesten van de plaat zijn het spannende ‘Country/City’ en het afsluitende, licht melancholische ‘Yes (I’m Coming Out)’ met een lekker springerig refrein. Geslaagd, maar niet meer dan dat. (www.thehorrorthehorror.se). Ook ‘Beyond The Brightness’ van The Grand Opening is de tweede plaat van een uit Zweden afkomstige artiest. Hier gaat het wel om de groep rond singer-songwriter John Roger Olsson. Met zijn stemmige verhalende liedjes brengt hij ons naar andere sferen. Verhalen over de liefde – wat anders? – brengen ons in een rustige stemming. Dat mag ook wel eens. Alleen jammer dat een vergelijkbare groep als Loney, Dear, ook afkomstig uit Zweden, veel sterkere platen maakt. Niet slecht, maar zeker ook niet ijzersterk. Degelijk, zoals de meubels van die Zweedse meubelgigant.