Akotet

Terp is het wereldse labelkindje van Terrie van improvpunkers The Ex, waarop hij oude en nieuwe traditionele muziek uit Afrika uitbrengt. Met name Ethiopische muziek, deels in hetzelfde kwaliteitsspoor als Buda Musique van de welbekende Ethiopiques -serie. Waar het laatstgenoemde label zich vooral richt op oudere archieven, legt Terrie met Terp liever de focus op de tegenwoordige tijd met artiesten die nog in volle bloei zijn. Zerfu Demissie is een man die de begena bespeelt, een speciale langwerpige harplier met resonerende snaren zoals deze eerder door Alemu Aga werd bespeeld. De legende gaat dat deze harp van origine afkomstig is uit Israël, binnengebracht door Joods-Ethiopische koningen en de bijbelse David zou de begena gebruikt hebben om koning Saul in slaap te sussen. De resonerende snaren hebben inderdaad een zeer meditatieve klankgalm en het is alsof de snaren veranderen in een elastieken nadreun. Het tempo verloopt snel en dissonant en maakt dit tot een uniek geluid. De meditatieve gebedszang heeft een sociaal-religieuze betekenis, aangezien deze muziek in Ethiopië vooral in de vastentijd te horen is op de radio. Na een uur met de begena voel je de goddelijke drones nog lang door je lichaam zoemen. De ‘Ililta!’ compilatie zegt precies wat het is; nieuwe Ethiopische dansmuziek. Verschuivingen en overlappingen van oude, lokale muzikale tradities met nieuwe, westerse opnametechnieken met als gevolg eclectische en hedendaagse folkpop. Het ritme vloeit vlot, aangedreven door snelle polyfonische zang, de enkelsnarige masenqo viool en drumcomputers. De meeste songs zitten onder het juk van het autotune effect, dat als een vocoder zorgt voor lichtvervormde stemmen en geleidelijk heel Afrika aan het veroveren is. Het Ethiopië van nu klinkt nog altijd opzwepend, hypnotiserend, bedwelmend en nu ook meegaand met tijd en technieken. De verzamelde artiesten zijn tegelijk de beste azmari’s van het moment, oftewel Ethiopische song(pop)writers. Chalachew Ashenafi, onlangs nog toerend met The Ex door Europa, heeft ook een paar dansbare folkpopsongs op deze verzamelaar, evenals de in 2007 overleden Mohammed ‘Jimmy’ Mohammed met een dansriedel op een handjeklapritme. Dé smaakmaker is de oneindige en hypnotiserende song ‘Arada’ van Zuryash Abeye in een ritme dat je doet rondtollen. Deze dansbare smartlappen kunnen ons allemaal goed plezieren. Ethiopische belijdenissen worden niet koud opgediend en we dippen nogmaals met onze injera pannekoek in de speciale geluidssaus.

tekst:
Seb Bassleer
beeld:
ZertuDemissie_Akotet
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!