Always The Beginning

Geluid speelt een belangrijke rol in het werk van de Franse kunstenaar Eddie Ladoire. Hij heeft zich sinds zijn opleiding in de kunsten meer en meer toegelegd op installaties en elektroakoestische composities. In beide onderzoekt hij regelmatig hoe geluid en ruimte zich ten opzichte van elkaar verhouden. Daarnaast heeft hij een fascinatie voor alledaagse geluiden, die hij opknipt, vervormd en rangschikt tot composities waarmee hij mensen wil laten luisteren (in plaats van de geluiden alleen maar te horen). De cd ‘Always the Beginning’ is een geluidscollage met de stad New York als uitgangspunt. Niet dat hij een compleet ‘geluidsbeeld’ van de metropool schept: Ladoire gebruikt field recordings die in veel andere steden opgenomen zouden kunnen zijn. In de eerste tracks zijn dat opnamen van bijvoorbeeld metro’s, autoverkeer, sirenes, omroepers en omroepsters, radio- en televisiegeluiden, die hij combineert of afwisselt met piano- en computermuziek en vrouwelijke (Franstalige) vertelsters. Vooral in het stuk ‘Here and There’ worden field recordings op interessante en knappe wijze van tijd tot tijd vervormd tot abstracte elektronische klanken, abrupt afgebroken door elektronica, of afgewisseld met stiltes. Ook verder op de cd combineert Ladoire steeds field recordings – vogels, vliegtuig, auto’s, televisies – met elektronische geluiden en vertellers. Terwijl ‘Always the Beginning’ zeer consistent is, biedt de cd afwisseling door de veranderende nadruk die Ladoire legt op de geluidselementen en de verschillende technieken om zijn uitgangsmateriaal te verwerken. De sfeervolle, kalme cd heeft maar een enkel minpunt: de foto’s op de hoes zijn zo mooi, dat we graag een heel boekje ervan hadden gehad, om rustig te bekijken onder het luisteren.

tekst:
Robert Muis
beeld:
EddieLadoire_AlwaysTheBeginning
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!