1984-1986 [Testament Of Tape]

De eerste muzikale output van vidnaObmana dateert uit het cassettetijdperk. In de jaren 1980 waren tapes zowat het enige mogelijke medium om op een snelle en goedkope manier muziek internationaal te verspreiden. De nadelen daarvan zijn nagenoeg bekend: kwaliteitverlies door slijtage en ouderdom enerzijds; en beperkte en daardoor quasi onvindbare uitgaven anderzijds. Het Duitse Vinyl On Demand heeft sinds enkele jaren een uitstekende reputatie opgebouwd als archivaris van dat cassettetijdperk. Eerder in de immer uitdeinende catalogus passeerden kwalitatieve vinylheruitgaven van onder andere Severed Heads en SPK. Met vidnaObmana is het label, na de vinylboxen van Absolute Body Control en Polyphonic Size, toe aan het derde Belgische project dat interessant genoeg werd bevonden om het uit de vergetelheid op te diepen. ‘1984-1986 [Testament Of Tape]’ bevat drie elpees en bestaat uit (grotendeels onuitgegeven) materiaal dat onder meer werd opgediept uit het persoonlijke archief van Dirk Serries en tracks afkomstig van diverse tapes op Ladd-Frith en V-Tapes. (Deze box is in wezen het vinyladdendum bij twee eerder verschenen retrospectieves, namelijk ‘Noise/Drone Anthology 1984-1989’ en ‘Anthology 1984-2004’.) Bijzonder interessant, zeker vanuit archeologisch standpunt, zijn echter de aanwezigheid van vijf tracks afkomstig uit verloren gewaande opnames die al die tijd in het bezit bleken te zijn gebleven van een fan annex vriend. Wat dit alles zo uniek maakt, is het feit dat die nummers destijds exclusief voor hem werden opgenomen. ‘1984-1986 [Testament Of Tape]’ grijpt terug naar de vroege experimentele origines van vidnaObmana en laat een geluid horen dat nog mijlenver verwijderd is van de atmosferische soundscapes waarmee vidnaObmana later wereldwijd erkenning zou oogsten. De eerste vier plaatkanten schipperen tussen harde, compromisloze ritmische noise en industriële muziek. Geheel in de lijn van tijdgenoten als Esplendor Geométrico, Blackhouse of Throbbing Gristle verraadt Serries een kind te zijn van het industriële tijdperk. Op de resterende twee kanten blijven expliciete ritmes achterwege en wordt er flink gas terug genomen. Hier domineert sfeerschepping en horen we de vroegste contouren van wat zich later zal ontwikkelen tot de herkenbare signatuur van vidnaObmana.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!