The Bern Project

Toen Rhys Chatham met zijn Guitar Trio in 2008 door een club in Bern was uitgenodigd, speelde hij er samen met een aantal lokale muzikanten, tot zijn grote tevredenheid. Hij was dermate enthousiast over de samenwerking met bassist Mago Flueck en drummer Julian Sartorius dat hij een half jaar later terugkeerde met nieuw geschreven materiaal. Er werd, met trombonist Beat Unternährer als vierde man, een grote hoeveelheid muziek opgenomen. In de daaropvolgende maanden beluisterde, selecteerde en mixte Reto Mäder de opnamen, waarna Chatham aanwijzingen voor veranderingen gaf en de uiteindelijke mix maakte. ‘The Bern Project’ bestaat uit nagenoeg onbewerkte opnamen: opnamen waarbij verschillende takes dooreen zijn gemixt en opnamen waaraan door Mäder gespeelde instrumenten zijn toegevoegd. De herkomst van Chatham is herkenbaar: ooit was hij een vertegenwoordiger van de No Wave, later raakte hij geïnteresseerd in minimal en dronemuziek. Deze cd bevat nauwelijks of geen melodieën; de zes stukken combineren abstractie, improvisatie, puur geluid en swingende ritmes, wat bijna per track wordt uitgebouwd. In ‘War In Heaven’ wordt een drone-achtig trombonegeluid allengs aangevuld met elektrische bas en swingende drumpartijen. De muziek zwelt aan, maar blijft abstract. Net zoals ‘A Rite For Samhain’ met repetitive gitaarloopjes en losjes swingende drumsgeluid nooit een melodie wordt. ‘Is There Life After Guitar Trio?’ leunt sterk op ritme, terwijl de daarop volgende afsluiter vrije improvisatie combineert met vreemde geluidseffecten en na verloop van tijd een enthousiast publiek. Zelfs dat geluid is er zo doorheen gemixt dat het deel gaat uitmaken van de compositie. Een sterke opbouw voor een prachtige cd.

tekst:
Robert Muis
beeld:
RhysChatham_TheBernProject
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!