Occurence

Een conceptuele cd: ‘Occurence’ onderzoekt de fysieke drager van geluid én ons luisteren daarnaar, aldus de Franse geluidskunstenaar Jerôme Poret. Een geluid dat is ontstaan uit een softwarefout bij het overzetten van de geluidsdrager heeft hij als basis genomen voor zijn ‘onderzoek’. Het geluidspatroon geeft een idee van zowel de fysieke drager als van de ruimte waarin het geluid wordt verspreid. De omgeving kan de klank laten veranderen van kleur, maar niet van zijn temporaliteit, stelt Poret. Dat klinkt theoretisch, maar waarin resulteert dit praktisch? ‘Occurence’ (voorval) opent met ‘Occurence Motif’, dat bestaat uit bestaat uit onregelmatige tikken en zacht gekras tegen de achtergrond van een elektronische puls, een vibrerende zware toon. Af en toe vallen de puls, tikken en krassen even stil, om even later weer voort te gaan. In ‘Occurence Spada’ klinken verre geluiden, alsof ze in een enorme hal zijn opgenomen, en mogelijk zijn er field recordings verwerkt. Bij nauwkeurige beluistering is het motief – de bijna ritmische tikken en krassen – echter weer herkenbaar in sterke vervorming. Het tweede deel van ‘Occurence Spada’, de derde track op de cd is hierop weer een variant, met weer een andere auditieve beleving van ruimte. Beide stukken nemen in intensiteit toe. De afsluiter ‘Occurence Nadir’ ten slotte vervormt het motief doorlopend, zodat de hele track een steeds wisselende beleving van geluid en suggestie van ruimte is. Het uitgangspunt is minimaal; de cd is voor liefhebbers van drones en geluidskunst een fascinerende aanwinst.

tekst:
Robert Muis
beeld:
JeromePoret_Occurence
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!