Les Echos De L’Etale/Echoes From The Foreshore Volume 1

De cd ‘Les Échoes De L’étale/Echoes From The Foreshore’ is een uitvloeisel van een tentoonstelling in Noord-Frankrijk. Het schijnt een soort creatieve vrijplaats aan de kust te behelzen, waar nu vooral muziek en geluidskunst wordt geïnitieerd. Hoe het ook zij, op de cd hebben de drie geluidswerkstukken te maken met de kust, in elk geval in de ondertitel: plage 1 tot en met 3. Leif Elggren en Carl Michael Hausswolf openen met ‘MKW’, een stuk dat wordt gedomineerd door enorm elektronisch, gebroken geraas en een snel pulserende hoge toon. Licht galmende fluittonen klinken vanuit een volière in de verte. Een dik half uur zijn dat de geluiden waar Elggren en Hausswolf het mee doen: de elektronische ruis verandert van tijd tot tijd van toonhoogte, neemt soms een structuur aan, en op de achtergrond blijven de hoge puls en het vogelgefluit. De tweede track (‘Herman The Merman Explores The Foreshore’ van Edward Graham Lewis) brengt ons daadwerkelijk aan zee, met field recordings van golven, na enige tijd aangevuld met onwereldse klanken. Juist als je denkt dat het een geschikte soundtrack voor een BBC-natuurdocumentaire zou zijn, begint ook hier de elektronica te ruisen en gruizige drones te leveren. Minst interessant is eigenlijk de derde bijdrage, ‘Composition For Wolftone’ van B.J. Nilsen en Hildur Gudnadóttir. Het bestaat uit louter drones, licht zwevend en licht veranderend in intensiteit, toenemend en afnemend in aantal. Op zich een mooi werk, goed opgebouwd, maar ook niet onbekend. Drie verschillende stukken, qua sfeer en qua benadering, en samen een cd die meer prijs geeft per luisterbeurt. ‘Volume 1’ staat op de hoes. We zijn benieuwd naar het volgende deel.

tekst:
Robert Muis
beeld:
VariousArtists_LesEchosDeLEtaleEc
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!