Toen ik enkele jaren terug ZEV interviewde, keken we allebei vreemd op toen onze fotografe hem wilde fotograferen tegen een witte muur, terwijl aan de andere kant van de weg een metalen raster was gespannen. ZEV ofte Joel Weisser is zich bewust van zijn status als pionier. Ondanks het feit dat de man een van belangrijkste inspiratiebronnen is van Einstürzende Neubauten, Throbbing Gristle en Foetus enerzijds; en de begrippen percussie en industriële noise, haast op zijn eentje, (opnieuw) definieerde anderzijds is de man nooit echt doorgebroken. Weisser begon zijn carrière als dichter en studeerde poëzie en visuele kunsten. Pas later legt hij zich toe op percussie. Zijn drumspel neemt een hoge vlucht nadat zijn zich begint te verdiepen in de Oosterse percussie en cultuur. Op As/If/(When) krijgen we de registratie van twee concerten. As is opgenomen op 18 februari 1978 in Los Angeles, If dateert van vier jaar later en werd opgenomen in Savoy Tivoli (San Francisco). Beide stukken zijn erg interessant omdat het opnames zijn die dateren uit de beginperiode van Weisser en die goed aantonen dat Weisser zichzelf nog aan het ontwikkelen is. Op As is de percussie nog aanwezig, op If overheerst de noise en kregen we een donkere, dreigende lap noise over ons heen. De stijlbreuk kan haast niet groter zijn met het actuele werk van Weisser die zich steeds meer heeft toegelegd op het ontdekken en ontginnen van het broze evenwicht tussen stilte en percussie. Alleen vanuit dat oogpunt bekeken is As/If/(When) een boeiend tijdsdocument van een haast vergeten pionier.