Ik lees de perstekst (one sheet heet zoiets, een woord dat mijn tong doet knallen) en snuister door de referenties die bij Schattenspieler (schaduwdanser) horen. Angelo Badalamenti, Jacazesk en ook onze Belgische trots Kreng zijn gepaste inspiratiebronnen. Maar evengoed horen een trits occulte horrorfilms uit de begindagen van de pellicule thuis in dit illustere rijtje. De Zweedse componist Marcus Fjellström heeft de gave om zijn muziek erg cinematografisch te laten klinken en met zijn derde langspeler zijn vorige twee werden uitgebracht op Lampse daalt hij verder af in de onderwereld. Titels als Antichrist Architecture Management, Noir Revisted en Monolith And Bunker geven perfect de donkere sound van Fjellström weer die perfect gecast zou zijn om de soundtrack van ‘Schindler’s List’ te herschrijven (John Williams tekende voor de muziek en engageerde meesterviolist Itzhak Perlman die de score boven zichzelf liet uitstijgen). Liefhebbers van labels als Type, Miasmah, Lampse, Moteer en de donkerste kant van Digitalis hebben aan Schattenspieler een waardevolle plaat. Weliswaar een plaat waar een mens niet echt vrolijk van wordt.