Todmorden 513

Laat u niet in de luren leggen door de onheilspellende titel. ‘Todmorden 513’ heeft niets met doden te maken; de compositie is om niet nader verklaarde redenen vernoemd naar een Brits plaatsje nabij Manchester. Het toegevoegde getal heeft wel betekenis: het refereert naar de 513 akkoorden, gegenereerd volgens een compositietechniek van Herr Reuter zelf, waarmee de gehele compositie is opgebouwd. Het betreft een algoritmische compositie: een stuk dat zich als het ware vanzelf ontwikkelt door het volgen van (een) vooraf opgestelde formule(s). Harmonische dichtheid, ritmes: alles komt voort uit dit principe. Allemaal heel interessant, maar is het resultaat dat ook? Ja. Ook zonder uitgebreide muziektheoretische of compositorische kennis – in het algemeen of van Reuters aanpak voor ‘Todmorden 513’ in het bijzonder – is de cd beslist te genieten. De compositie begint met een orkestraal geluid van strijkers en elektronica. Na verloop van tijd komen er andere instrumenten bij: een gitaar, orgel, elektronica. De verschillende instrumenten, de verschillende klanken, strekken zich over elkaar uit, golven als het ware in lagen over elkaar heen. Het geluid ontwikkelt zich van vooral lang aanhoudende tonen naar kortere, meer afwisselende fragmenten, naar bijna melodieën en een steeds voller geluid. ‘Todmorden 513’ is een prachtige, meeslepende ontmoeting van ambient en modern gecomponeerde muziek. De cd is al enige tijd uit, maar Reuter biedt de compositie van een uur nu ook tegen een zeer klein bedrag als download aan. Krijg je de hardcopy tegen verzendkosten nog opgestuurd ook!

tekst:
Robert Muis
beeld:
MarkusReuter_Todmorden513
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!