What It Means To Be Left-Handed

Mice Parade (ofte Adam Pierce van Dylan Group, HiM en múm) is nooit voor één gat te vangen geweest. Aanvankelijk was Mice Parade een solovehikel voor Adam Pierce, maar al snel werd het een volwaardige band. Op ‘What It Means To Be Left-Handed’ synthetiseert Pierce een omvangrijke collectie tropicalia-, indie- (denk David Grubbs), highlife-, en flamenco-invloeden tot een soort wereldmuziek-après-la-lettre. Een nobele poging, maar voor ons wint de cleverness het nét iets te vaak van de rauwe ontroering. Zolang Pierce met gastzangers aan de slag gaat, lukt het wél. Opener ‘Kupando’ – gezongen door de Rwandese Somi en door ene Abdou gul van ritmische Kora-patronen voorzien – is een gul en extatisch feestje. Ook op ‘In Between Lines’ zit de mix goed: de combinatie van een gastzangeres (het zou Caroline Lufkin kunnen zijn, of Meredith Godreau, daar geeft de bio geen uitsluitsel over) en Pierces gesofistikeerd geweven gitaar-drum-tapijt resulteert in Prima Spul. Het bijna-instrumentale ‘Old Hat’ is dan weer een uitstekend, uplifting stukje trance. Maar als Pierce zélf de vocalen voor zijn rekening neemt, in ‘Couches & Carpets’ of ‘Even’ bijvoorbeeld, vervalt het geheel in tamelijk vreugdeloze standaard-indie, hoe exhuberant de gitaren er ook omheen stuiteren. ‘Mallo Cup’ is godbetert een Lemonheads-cover – die net zo goed van Evan Dando’s persoonlijke demo-collectie had kunnen komen. Als Pierce de drang om zelf te zingen kan inperken en aandacht gaat besteden aan het groter geheel, zien we Mice Parade nog hoge toppen scheren. Maar tot het zover is, blijft ‘What It Means To Be Left-Handed’ toch vooral een plaatje dat te beluisteren is binnen veilige afstand van de skip-toets.

tekst:
Stijn Buyst
beeld:
MiceParade_WhatItMeansToBeLef
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!