The Headlands

Ellen Fullman is een Amerikaanse componiste en instrumentenbouwer die circa dertig jaar geleden het ‘Long String Instrument’ (LSI) uitvond: een reeks opgespannen bronzen draden, soms wel dertig meter lang, die bespeeld worden met de vingertoppen. Ze werkte samen met onder meer Kronos Quartet en Pauline Oliveros, en het diepe en sonore geluid dat het instrument voortbrengt, maakt het ook bij uitstek geschikt voor het maken van drones. Een gebied waar ook Barn Owl zich thuis voelt, want de band is steeds verder weggedreven van de folky platen waar ze ooit mee begonnen. Hun laatste album, ‘Ancestral Star’, stond vol dronerock, een stijl die ze nu verder uitwerken op ‘The Headlands’, samen met Fullman, celliste Theresa Wong (die eerder meespeelde met onder andere Gregg Kowalsky) en The Norman Conquest op effecten en gitaar. Wat betreft compositie is er niet veel meer gaande dan één noot per nummer, maar daar gaat het ook niet om. Tezamen creëren ze een dikke geluidsmassa, waarin feedback en LSI, die door de koperklank vaak als een sitar klinkt, door elkaar heen weven. Uit die stroom duikt zo nu en dan de cello op, ontsnapt in de verte een huilende gitaar, of wordt vaag een hakkebord hoorbaar. Die details houden de plaat interessant, al vereist het wel aandacht om ze er uit te halen. Want bij terloopse beluistering lijkt ‘The Headlands’ een amorfe wolk die over drijft en veertig minuten hypnotiseert, maar daarna weinig indruk blijkt te hebben gemaakt.

tekst:
Maarten Schermer
beeld:
BarnOwlTheInfinite_TheHeadlands
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!