Zorya

De Tjechische republiek schijnt een levendige elektronicascene te hebben, waarvan we maar weinig horen. Té weinig, afgaande op ‘Zorya’, het tweede album van Floex. De cd biedt een mooie mix van stijlen, gecentreerd rond de klarinet, piano en elektronica, die alle worden bespeeld door Tomás Dvorák. Naast nog een hele trits andere instrumenten die Dvorák in zijn studio heeft liggen. Voor deze gelegenheid is Floex aangevuld met tal gastmuzikanten en hun akoestische instrumenten. Het mooie ‘Veronica’s Dream’ is een mengsel van uptempo swingende ritmes van elektronica en – waarschijnlijk – akoestische drums, een klarinetje, een piano en een warme, licht droevige lijnen van de cello van Tomás Jamník. In het aangename, kalm maar strak swingende ‘Casanova’ worden de stevige elektronische ritmes begeleid door een warm en jazzy trompetgeluid van Oskar Török. In ‘Forget-Me-Not’ doet de combinatie van elektronica en een geperst trompetgeluid bijna denken aan de eerste platen van Nils Petter Molvaer (maar niet langer dan even. Daar is dit toch te ‘eigen’ voor). Floex/Dvorák hanteert over het algemeen een stevig en goed gevuld elektronicageluid, dat even makkelijk helder tinkelend klinkt, als schurend en gruizig, even stuiterend als strak. Stevige elektro wordt afgewisseld met kalme nummers, drukte met een discoklapje en zangeres Anya Stuart (‘Precious Creature’) en voor dat extra zomeravondbriesje zingt Musetta ons in het Italiaans toe. Wat een heerlijke plaat!

tekst:
Robert Muis
beeld:
Floex_Zorya
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!