The Future Is Not What It Used To Be Pt. 1

Het Nederlandse deejay-duo Optimus en Mace heeft een druk jaar achter de rug. Eerst de debuutep ‘Used Future’ op het eigen label Fremdtunes, in september gevolgd door de digitale ep ‘This Music Is Not Music’ en nu is een begin gemaakt aan een serie remix 7inches: ‘The Future Is Not What It Used To Be’. Was het werk van OptiMace al een mix van jazz, jaren 1950 en 1960 samples, aan elkaar gescratcht en van beats voorzien met de warmere drumcomputers; de eerste remixes lijken helemaal een hoofdstuk uit Simon Reynolds’ boek ‘Retromania’. Big Mister Doom legt in ‘From Lizzie With Love’ de nadruk nog zwaarder op de jazz. Warm, met een hang naar de instrumentale hiphop van de jaren 1990. In de remix van ‘Little Nemo In Slumberland’ worden door Krsur juist de oude Moog en drumcomputer-geluiden meer naar de voorkant getrokken. Maar wat de drie echt verbindt, is de 1990 vibe, want ook Illy Symphony hangt in de remix naar dit decennium. Hij is vooral erg traag en spokend, deze leftfield hiphop zoals hij in de laatste jaren van de vorige eeuw door de Britse labels Clear en Mo’Wax werd uitgebracht. Niet erg verrassend, maar wel fijn, warm en downtempo.

tekst:
Tjeerd van Erve
beeld:
OptiMace_TheFutureIsNotWhat
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!