Het duo Sam Genders en Mike Lindsay leverde met het album Mothers Daughter And Other Songs één van de intrigerendste folktronica-albums van het voorbije decennium. Nu was Tunng, want over die band gaat het, live altijd al meer het project van Mike Lindsay. Vrij snel na dat debuut verdween Sam Genders dan ook stilaan naar de achtergrond. Hij was nog wel betrokken bij het studiowerk van de band. Ondertussen heeft Tunng even opgehouden te bestaan. Lindsay woont al een tijdje in Ijsland en werkt daar als Cheek Mountain Thief aan zijn eerste album. Genders daarentegen is eindelijk klaar om zijn solowerk los te laten op de wereld. Dat doet hij onder de naam Diagrams. Een paar maanden geleden was er het zelfgetitelde ep-tje met vijf hoofdzakelijk akoestische songs. Het is echter het fullalbum Black Light dat een goed beeld geeft van de muzikant Genders. Hij mengt nog altijd op volstrekt organische wijze akoestische folk met knisperende elektronica. Voor deze plaat krijgt hij bij de opnames de hulp van een aantal bevriende muzikanten waarvan de bekendste misschien wel Hannah Peel is. Na het ietwat banale Ghost Lot horen we direct een eerste hoogtepunt: het stuiterende Tall Buildings. Vooral dankzij de funk baslijn en de blazers ergens in de achtergrond. En het is dankzij die elementen dat het meer is geworden dan een doorslag van Tunng. Hier en daar hoorden we zelfs echos de fantastische plaat Love Is Overtaking Me van Arthur Russell. Nog zo’n een sterk nummer is het melancholische ‘Night All Night’. Er is opnieuw een stuiterende groove in ‘Appetite’. Alleen staat de rest van dat album niet op het niveau van die drie uitstekende nummers. We besluiten dan ook dat Sam Genders zijn plaats terug opeist en wij vooral benieuwd zijn naar wat Mike Lindsay daartegenover zal stellen.