Emissions

Het Pivot Quartet kwam tot stand dankzij een Duits-Oostenrijks festival voor geïmproviseerde muziek, Alpenglow, in 2009. Drie jaar later ligt er de cd ‘Emissions’, een klein uur aan improvisatie waarin een voorname rol is toebedeeld aan de stemacrobatiek van Bettina Wenzel, die van geforceerde keelklanken naar klassiek aandoende zang en van gefluister en geritsel naar hoge kreetjes slingert. De muzikale bijdragen komen van rietblazer Martin Zrost, gitarist Seppo Gründler en drummer Josef Klammer. De twee laatstgenoemden gebruiken ook wat elektronica, maar in essentie is Pivot Quartet een akoestisch gezelschap. Ook de instrumentalisten laveren van korte ritmes of fragmentarisch melodische loopjes naar volkomen ongestructureerde, springerige klankclusters. Het klanklandschap wordt bepaald door de reacties van de vier op elkaar, bijvoorbeeld in tempi en in klanken. Zo ritselt Wenzels stem in ‘Kospi’ op vergelijkbare manier als Klammer op zijn drumstel en in ‘Kase’ gaat Wenzel een fraaie klankstrijd aan met Zrost. Hier is het – meer dan een samenspel – een elkaar opzwepend vraag-en-antwoord. Na een apotheose is er even rust met warme, korte melodietjes van de blazer en een schor vibrerende zang. Al snel wordt de muziek echter weer hectisch en vol. Een opbouw die overigens vaak wordt gevolgd: het viertal werkt naar een hoogtpunt, neemt even gas terug, om vervolgens met wild drumwerk, saxofoonspel, gitaarspel en/of stemgeroep weer opnieuw te klimmen en verdichten. Wat ‘Emissions’ vooral kenmerkt is wilde en wendbare voortgang, een doorlopende ‘drive’. Rust wordt de luisteraar slechts af en toe gegund, maar de enigszins geoefende oren worden wel verwend.

tekst:
Robert Muis
beeld:
PivotQuartet_Emissions
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!