Baloni is voortgekomen uit de ontmoeting van drie muzikanten uit verschillende landen, maar met een gedeelde fascinatie. Wat de Belgische klarinettist en saxofonist Joachim Badenhorst, de Franse violist Frantz Loriot en de Duits-Franse bassist Pascal Niggenkemper bij elkaar vonden was de liefde voor en de gedegen achtergrond in de improvisatie. De gezamenlijke optredens resulteerden in Fremdenzimmer, een cd waarvan de helft is opgenomen tijdens het NewAdits Festival in Klagenfurt, de rest in de studio. De cd bevat niet louter pure improvisatie; minstens een aantal tracks heeft duidelijk een compositie als basis. Het geluid doet soms denken aan kamermuziek, wat met het instrumentarium van Baloni niet verwonderlijk is. Dat gaat bijvoorbeeld op voor de opener Lokomotive, met een nerveuze kadans van met name de viool en de bas, en soms Badenhosts klarinet. Ook in het tiitelnummer klinkt een lamenterende melodie. Elders, zoals bij tracks als Searching, 4AM en Het kruipt in je oren is er duidelijker sprake van improvisatie en lijkt het vooral te gaan om de textuur. Dat kan resulteren in een meer fragmentarische opbouw en onverwachte klanken de instrumenten worden niet alleen op de gangbare wijzen bespeeld en ontwikkelingen. Het drietal is echter duidelijk niet uit op moeilijkdoenerij of ontoegankelijkheid om maar anders te zijn. Ook van krachtpatserij of grof geluidsgeweld is geen sprake. Luister hoe de drie muzikanten reageren op elkaar, door bijvoorbeeld ritmes over te nemen, of juist na enige tijd te beantwoorden met een traag gespeelde lijn. Hoe er een verband en een verbond is. Fremdenzimmmer is niet altijd makkelijk, maar evenmin voor een open oor een cd vol kleine juweeltjes.