Three Days Of Silence

Pietro Riparbelli, muzikant en filosoof, bracht in 2011 drie dagen door in het Heiligdom van La Verna, een kleine kerk in een afgelegen deel van Toscane. De opnamen die hij daar maakte, verwerkte hij tot ‘Three Days Of Silence’, een volgend deel in de ‘soundscape series’ van Gruenrekorder. Riparbelli noemt het werk ‘fenomenologisch’: een beschrijving waarbij de werkelijkheid van de ervaring centraal staat, en duiding en theoretische interpretatie worden vermeden. Al eerder, onder het synoniem K11, deed Riparbelli vergelijkbaar onderzoek in de abdij van Thelema (zie GC#98), en ‘Three Days…’ is vergelijkbaar, zij het lichter van toon. De trage, opgerekte tonen waar in de verte kerkbellen, druppelend water en de vervlogen klanken van zingende monniken doorheen klinken creëren een mooie, kalmerende sfeer; zeker melancholisch, maar niet zo donker als sommige werken van K11. Iedere dag beslaat één lang nummer, dat steeds minimaal begint, met alleen een grondtoon en spaarzame omgevingsgeluiden, maar waarin tegen het einde de processing steeds nadrukkelijker wordt. Op dag drie zelfs zo nadrukkelijk, dat er een pulserende drone overblijft die helaas weinig van het meditatieve gevoel overlaat. Op de meer muzikale momenten deden de interactie van spaarzame omgevingsgeluiden, melancholie en drones die naadloos overgaan in het ruisen van de wereld ons denken aan de contemplatieve momenten van The Black Dogs ‘Music For Airport’ (zie GC#97), uiteraard zonder de techno-invloeden. Riparbelli’s oorspronkelijke opnamen zijn te downloaden van de Gruenrekorder-website, en het is interessant om die naast het eindresultaat te leggen; zo bleek een van de zware drones niet uit een laptop te komen, maar puur het geluid te zijn dat de basiliek uit zichzelf lijkt te maken. Een bezielde plaat.

tekst:
Maarten Schermer
beeld:
PietroRiparbelli_ThreeDaysOfSilence
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!