Mantasy

‘Rudi Was A Punk’ begeleid door blaasinstrumenten en met trippende vibrafoon? Dat kan alleen in het universum van Kompakt. Het Keulse platenlabel speelt al sinds de oprichting eind jaren 1990 met de regels van elektronische dansmuziek. De vreemde mengeling van house, techno, pop en Schlager kreeg de naam microhouse. Inmiddels is Kompakt uitgegroeid tot een begrip. Medeoprichter Michael Mayer is een veelgevraagde deejay en re-mixer. Muziek maakt hij niet zo veel. Met andere Kompakt-leden is hij actief als SuperMayer, Mayburg en Zimt. In 2004 verscheen zijn langspeeldebuut ‘Touch’. Eigenlijk niet eens zo’n heel goed album. Nu, acht jaar later is er ‘Mantasy’, volgens Mayer eigenlijk z’n debuut. Normaal gesproken een onzinnige opmerking, in dit geval zit er iets in. Mayer is de afgelopen jaren muzikaal volwassen geworden en bedient zich niet meer van trucjes. Aan de smaakregels die in housekringen gelden houdt hij zich echter nog steeds niet. Op het eerste gehoor klinkt ‘Mantasy’ behoorlijk plat. Single ‘Good Times’, al sinds het einde van zomer als gratis download beschikbaar, lijkt een soort kitscherige mengeling tussen rave en wave. Het nummer, met Jeppe Kjellberg van Whomadewho op zang, hangt van clichés aan elkaar (piano-rifje, strijkers, typische rave-geluiden) tot en met de Keulse humor (smartphone-versie van het nummer), maar zit verdomde knap in elkaar. Alles klopt. En zo is het eigenlijk met alle materiaal op ‘Mantasy’. De productie is subliem, de house van Mayer poppy, dansbaar én humoristisch. Al is dat laatste element vaak alleen hoorbaar met het Keuls stijlboek in de hand. Ook zonder levert Mayer hier een fraaie houseplaat af die knap speelt genreclichés.

tekst:
Theo Ploeg
beeld:
MichaelMayer_Mantasy
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!