Elegant & Detached

Richard Chartier, pionier van de microsound, heeft voor zijn nieuwe album ‘Elegant & Detached’ zijn pseudoniem Pinkcourtesyphone nog eens afgestoft. De sfeer van het album is tegelijk nostalgisch, feeëriek en evenzeer bevreemdend. Het centrale thema is duidelijk de dames van het witte doek, met het ritselen van de pellicule en de ruis van de lege geluidsdragers als terugkerende motieven. Bovendien integreert Chartier op intrigerende wijze oude filmdialogen in zijn composities. Zo komt de conversatie die verwerkt zit in ‘Millimeters Off/ Non Us (Tiny)’ uit ‘Looker’, een film van Michael Crichton uit 1981. Interessant is dat de plot draait om vrouwen die perfecte lichamen willen en daarvoor aankloppen bij een plastische chirurg. Maar ze blijken moordenaars in opdracht van een machine te zijn. Vooral die machine die alles aanstuurt, past in Chartiers digitale esthetica. Het geluid veilt alles routinematig weg. Later in het nummer lijkt de koude, steriele ruis van de postoperatiekamer het over te nemen, met subtiel de echo’s van het beademingsapparaat. De intertekst van ‘Petraglyph (For Ranier)’ verwijst dan weer naar ‘Die Bitteren Tränen der Petra von Kant’ van de Duitse regisseur Rainer Werner Fassbinder. De term Petraglyph is uiteraard verzonnen, maar het ‘glyph’-suffix verwijst allicht naar de transformatie van Chartier. Net als hiërogliefen zijn ‘s mans nummers tekens die moeten worden ontcijferd, of worden gedecodeerd op een speciale wijze. Het effect van de track is enigszins bizar, met stemmen die echoën in de verte, tegen het stalen timbre van een industriële achtergrond. Als geheel wordt ‘Elegant & Detached’ gekenmerkt door een klinisch aura. Lynchiaans zou, gezien het aparte karakter van de plaat, de centrale plaats van de vrouw en het filmische thema geen slechte omschrijving zijn.

tekst:
Mattias Baertsoen
beeld:
Pinkcourtesyphone_ElegantDetached
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!