Live @ The Ironworks Vancouver

‘Cut A Caper’ (2011) behoort wat ons betreft nog steeds tot de beste platen die de voorbije jaren het daglicht zagen in De Lage Landen. Wat het Sextet daarop presteerde was een tour de force die de werelden van avant-garde compositie, improvisatie en kamermuziek op zo’n inventieve en kleurrijke manier bij elkaar bracht, dat je voortdurend op het puntje van je stoel bleef hangen. Nu is er al het vervolg, dat werd opgenomen tijdens een Canadese tour eerder dit jaar, en verder bouwt op wat voorafging. Het verrassingseffect is daardoor wat minder sterk, maar de overduidelijke empathie en mateloze fantasie worden nog sterker in de verf gezet. Wat wil je dan ook, als je beschikt over kleppers als Ab Baars (tenorsax, klarinet, shakuhachi), Wilbert de Joode (bas) en Axel Dörner (trompet), Europese toppers die een virtuoze instrumentbeheersing koppelen aan een opmerkelijke openheid en creativiteit. Voeg daarbij nog de Canadese pianiste Marilyn Lerner en basklarinettiste Lori Freedman (die samen met Henneman het trio Queen Mab vormen) en je zit met een dream team dat zich met gemak beweegt door zes composities die even dwars als intrigerend zijn. Het langere ‘Light Verse’, overgenomen van ‘Cut A Caper’, is ook in deze versie een klepper, met een meesterlijke performance van Dörner. Elders wordt uitgepakt met collectieve action painting (‘Tracks’), weerbarstig werk vol start/stop-gehamer dat je voortdurend op het verkeerde been zet (‘Prelude For The Lady With The Hammer’), een dans van intellect en zinnelijkheid (‘Bold Swagger’), en bloedmooie verstilling, zoals in hoogtepunt ‘Kindred Spirits’. ‘Live @ The Ironworks’ is vrij taai en geen tussendoorplaatje dat je er even bij neemt, maar wie er tijd voor wil maken, die wordt opnieuw beloond met een performance van een internationaal gezelschap op een piekmoment.

tekst:
Guy Peters
beeld:
IgHennemanSextet_Live%40TheIronworksV
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!