Another Nice Mess Meets Further Soulmates At Faust Studio Deejay Laboratory

Muzikaal een veelvraatje, DJ Marcelle. En een vrijbuitster. Net vijftig geworden, sinds 1977 muziek verzamelend, en dus goed bekend met alles van postpunk tot dubstep. Om kort te gaan: alles wat rond is, een gaatje heeft, muziek draagt en waar een hoek af is, heeft haar interesse. Muziek kanaliseert gevoelens, en in dat wijds spectrum zoekt Marcelle graag naar platen die zó avontuurlijk zijn dat, wanneer de mix goed zit, je eigenlijk weer een vorm van nieuwe muziek krijgt. En ze maakt er ook een potje van, met het vier minisets tellende derde deel van ‘Another Nice Mess’. Zo wordt ‘The Entertaining Mix’ gekleurd door tribale hectiek, fragmenten uit soundtracks, hoorspelen en spoken word platen, maar krijg je ook een dubplaat, post sci-fi hi-fi (Selektor Depender & Filtercutter – ‘Misty’), neuro elektro (Left Hand Cuts Off The Right – ‘Three Pin Prick’), avant-techno (Sculpture), noisescapes (Variable Phantom) en jazzstep (Jazzsteppa) te verteren. En ja, een feature van haar hamster. Die imiteert een gans en een kip. Weinig is te gek voor mevrouw, met andere woorden. Onheilspellende klokken leiden ‘The Contemplative Mix’ in. Maar laat je niet misleiden door die titel: al snel wordt de weg gebaand voor ADHD step (Kovert – ‘Hybrid Riddim (Murderation Mix)’). Men kan ook slechts hopen dat John Wiese goed verzekerd is tegen glasbreuk (‘All Heterosexual Sex Is Illogical’). En Chico Cruz (‘Iwao Nigra’) kan niet verhullen fan te zijn geweest van Cabaret Voltaire’s ‘Sluggin’ for Jesus’. Dat treft. Even later krijgt Ali Farka Touré een eerbetoon, en zelfs Karel Appel komt even langs (‘Paysage Electronique’). Een oecumenisch jeugdkoor mocht dan weer niet ontbreken op ‘The Optimistic Mix’, dat de ruimte laat aan ondermeer Hey-O-Hansen, Wolf Müller en de opruiende NKC, en verder vooral inzoomt op ritmisch werk. En op een bultrug walvis, niet te vergeten. Met ‘The Refreshing Mix’, tot slot, krijg je nog een yogasessie aangeboden, en gaat de blik over de wereldkaart van Finland tot Ethiopië in een verder vooral chaotisch slotstuk. ‘I’ve Got No Style, I’m Strictly Roots’, samplet Marcelle Scout Niblett in haar versie van ‘Uptown Top Ranking’. Daarmee onderstreept deze vooral in Duitsland en Oostenrijk gehoor vindende vintage deejay nog eens haar hoogstpersoonlijke missie aan de draaitafels.

tekst:
Gonzo (circus)
beeld:
DJMarcelle_AnotherNiceMessMee
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!