Het Nijmeegse Extrapool en cd-label Korm Plastics (van Frans de Waard) nodigen voor de Brombron-reeks altijd twee geluidskunstenaars of muzikanten in de studio om gezamenlijk aan een project te werken. Alan Courtis en BJ Nilsen konden zich niet tot de studio beperken en namen geluiden op in het hele gebouw van Extrapool en tevens in de stad. Nijmegen Pulse is gemaakt met een fascinerend instrumentarium dat bestond uit een Phillips orgel, een elektrische gitaar en een flinke batterij opnameapparatuur: geluidsmicrofoons, contactmicrofoons, zelfgemaakte hydrofoons, digitale opnameapparatuur en een cassettewalkman. Minstens zo fascinerend is dat stilte of nagenoeg stilte een zeer voorname rol speelt in het resultaat. Het openingsnummer Snelbinder Collectief begint al met vier minuten waarin slechts af en toe en heel vaag iets te horen is. Dan dringt een kleine twee minuten iets aan geluid naar voren, om snel weer weg te zinken in stilte. Het roept onvermijdelijk vragen op over de (noodzakelijke) verhouding tussen geluid en stilte als elkaars afbakening. Wat er op Nijmegen Pulse aan geluiden te beluisteren valt, strekt van abstracte, elektronische geluiden tot field recordings, van geruis, geratel en drones tot stedelijke geluiden. De afsluiter As Subtle and Brutal As Nature is misschien de mooiste collage van allerlei herkenbare en minder herkenbare geluiden, afgewisseld met min of meer stiltes. Dan nog een aardige apotheose een gevonden done en de (relatieve) rust keert weer. In al zijn niet refererend aan enige stroming minimalisme is dit een fascinerende luisterplaat. Noise hoeft niet hard te zijn en de stad kan stil zijn, voor wie het wil horen.