Frisson

De multimediale bagage van Yves De Mey sijpelt door in zijn muzikale evolutie. De Belg begon ooit aan een filmopleiding, maar zag algauw meer brood in een carrière als klanktechnicus, met een sterke interesse in theater. Onder zijn pseudoniem Eavesdropper bracht De Mey al een aantal soundtracks van dansvoorstellingen uit, onder andere het eclectische ‘Shotcrete’, een allegaartje van drum ‘n’ bass en breakbeat. Het geluid op de nieuwe plaat ‘Frisson’ is minder abstract en leunt sterk aan bij dubtechno. De klemtoon ligt op verfijning en diepte. Het album, uitgebracht via De Mey’s eigen Archives Intérieures, is samengesteld uit amper drie bronnen: een Roland SH-101, een Korg MS-20 en een Roland System 100 sequencer. De titeltrack & opener wordt aangedreven door een zinderende dub baslijn met lichte modulaties in crescendo. Het nummer weet vlot tien minuten te boeien. ‘Empty Prints’ is zoals de titel aangeeft kaler en spaarzamer, met hoge en scherpe frequentietoetsen die worden uitgespeeld tegen de achtergrond van een balorig bassignaal. Op ‘Cadence’ haalt het dubritme opnieuw de overhand met lichte ruispatronen en sequencerexcursies. De plaat sluit af met ‘Isorhythmia’, een boeiende ritme oefening met breed uitwaaierende ruislagen. Er volgen nog 2 remixen van dat nummer, waarvan één van de hand van De Mey’s muzikale compagnon de route Peter Van Hoesen. Met amper vijf nummers en twee herwerkingen blinkt ‘Frisson’ uit in reductionisme, maar vooral in doeltreffendheid. Een vervolg laat hopelijk niet te lang op zich wachten.

tekst:
Mattias Baertsoen
beeld:
YvesDeMey_Frisson
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!