Electric Vacuum Roar

Nate Hall, zanger en gitarist van U.S.Christmas, komt op de proppen met zijn tweede soloalbum. Twee lange nummers gunt hij ons, eentje van een minuut of twaalf en eentje van ruim een kwartier. Opener ‘Dance Of The Prophets’ lig helemaal in de lijn van het vroege werk van Earth. Een fuzzende, drones opwekkende gitaar die laag op laag wordt gelegd en een dito manier van zijn stem hanteren. ‘Long Howling Decline/People Fall Down’ is mediterender, dromeriger van aard. Al bedriegt de schijn, want de nachtmerrie is niet ver af. Het tweede deel van het nummer is eigenlijk een cover van Caustic Resin, waarvan Brett Neston gitaar en bas bijdraagt aan de exploten van Nate Hall zelf. Pure herfstige melancholie is het opnieuw, net als het was met zijn solodebuut ‘A Great River’. Intens en mooi. Het debuut van Owl Glitters is een vreemd soort trip. Het is ergens wel psychedelica te noemen, maar dan een Oosters aandoende variant. Alsof een zwerm Perzen of Sufi’s deelnemen en moderne raga’s componeren die onder invloed van een of andere hallucinogene drug zijn ontstaan. De titel van opener ‘Dervishes’ geeft het natuurlijk al een beetje weg. De geest van mediterrane folk en oude Perzische poëzie waart rond in dit stuk van zes minuten, terwijl de derwisjen hun meditatieve dansen en rituelen uitvoeren. De stem voegt daar nog een extraatje aan toe door het herhalen van klanken op een hypnotiserende wijze. In ‘Mindfull Of Gems’ gaat het vocale spel verder, door verschillende lagen boven elkaar te leggen, terwijl de basgitaar een kronkelige melodie blijft herhalen. Het tribale, het zweverig wereldmuziekerige Oosterse geneuzel krijgt echter langzamerhand de overhand en dat kan ons minder bekoren. Toch zit er altijd dat neetje droompop in verweven die er net voor weet te zorgen dat we de plaat niet afzetten.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
NateHall_ElectricVacuumRoar
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!