Grauzone is hét festival voor new wave, van vroeger en nu. Op vrijdag 31 januari dompelt de Melkweg zich onder in die donkere klanken van de jaren 1980 met artiesten als Peter Hook en Jah Wobble en bands zoals het Amsterdamse Mecano un.ltd en de New Yorkse zangeres Lydia Lunch.
De grote zaal van de Melkweg, The Max, is gereserveerd voor drie iconen uit het verleden: Peter Hook (uit Joy Division en New Order), Chris & Cosey (ooit in Throbbing Gristle) en Jah Wobble (speelde ooit met John Lydon in PIL). In de Oude Zaal spelen ook oude namen. Te beginnen met Mecano un.ltd van de legendarische zanger/ tekstschrijver Dirk Polak met o.a. drummer Max Franken (van Minimal Compact en Githead). De New Yorkse zangeres Lydia Lunch neemt je terug naar de tijd van de zogenaamde no-wave. In de Theaterzaal boven spelen vooral bands van nu, zoals het duo Y uit Barcelona dat staat voor surrealistische rauwe poppy new wave. Ook uit deze Spaanse stad komt Belgrado wiens roots liggen in de punkrock van Siouxsie. Stabil Elite is een band uit Hamburg. Met op hun setlist het bijna tien minutenlange nummer ‘Krautkamerad’ kun je deze band gerust krautrock 2.0 noemen. Ook in deze zaal de reünie van de Nederlandse groep Eton Crop, met internetguru Erwin Blom. Met hun hoekige poppy punk waren zij indertijd één van de favorieten van de beroemde Engelse radiomaker John Peel. Een andere Nederlandse act is eM. Dit is Menko Konings die vroeger in de synthi-band SM Nurse zat. Speciaal voor Grauzone speelt hij nummers van SM Nurse. Hij is de enige live-act in de Filmzaal waar verder alleen openbare interviews plaatsvinden en de film ‘Fingered’, met Lydia Lunch, te zien zal zijn. Tenslotte presenteert de Melkweg Galerie de tentoonstelling Graukunst (tot 16 februari). Met werk van oudere en jonger kunstenaars als Alan Vega (uit Suicide), fotograaf/filmmaker Richard Kern en de controversiele Tracey Emin.
Tekst: Oscar Smit