Wisselende resultaten op ‘A Framed Utopia’ (Stichting Electron, Breda)

Grafische kunstenaars vragen om driedimensionaal iets te verwezenlijken: het is gewaagd. Wisselende resultaten dan ook in ‘A Framed Utopia’, het thema van Graphic AND bij Electron dit jaar.

Negen jonge illustratoren werden door curator Ephameron (Eva Cardon) gevraagd hun visie op de utopie uit te beelden in een driedimensionaal beeld. Dat werd in sommige gevallen nogal letterlijk en simplistisch vanuit het tweedimensionale doorgezet. Zo schilderde Eva Mundorff drie houten panelen op menselijke maat met afbeeldingen in fel oranje, geel, groen en paars. Daarin sneed ze een uitgesneden eivormig gat waardoor de bezoeker zijn hoofd kan steken om de afbeelding te completeren. Zo wordt hij vervolgens een personage, geknuffeld door een paarse octopus of een kind op de rug van een dino. Niet direct iets voor ernstige volwassenen op zoek naar meerlagigheid, die overduidelijk niet het doelpubliek zijn van deze tentoonstelling. Grafische kunstenaars moeten er zijn in vele soorten en maten…

Louis Reith
Louis Reith

Intrigerender vonden wij wel het werk van Merijn Hos, die een wat autonomere aanpak heeft. De twee kijkgaatjes in zijn grote witte blok, leiden je blik naar een zwarte leegte waarin een vrije interpretatie van de wereldbol hangt, gemaakt van papier-maché en met primitief wild gekleurde strepen erop. Verwarrend beeld, omdat er constant een flitser aan en uit gaat die de bal steeds zicht- en onzichtbaar maakt. Je blijft twijfelen aan de echtheid van wat je ziet door deze eenvoudige maar efficiënte truc. De abstract betekenisvolle aanpak in het werk van Louis Reith sprak ons eveneens aan. Hij bouwde een houten decorachtig object in een paar lagen en gebruikte enkel zwarte verf om er een collage-acthig maanlandschap van te maken. Het lijkt een hedendaagse variant op het Russische suprematisme van ongeveer precies een eeuw geleden. Zijn website bevestigt zijn geconcentreerd en eigenzinnig doorzettingsvermogen.

De installatie van Ward Zwart en Ignace Cami is weer van een andere orde. Met veel plezier zetten zij een scène neer omheen een kort stripverhaal van Haas en Gaai die een uitnodiging krijgen voor een tentoonstelling in het buitenland. Het is overduidelijk het eenvoudige verhaaltje van de Belgen Zwart en Cami zelf, die vanuit Nederland werden uitgenodigd om aan deze tentoonstelling deel te nemen. In het met potlood getekende verhaal zie je Haas en Gaai op café brainstormen en in de fysieke ruimte zie je een knullig maar levensecht boomhutje zonder boom, met chaotisch op de grond en aan de muur allerlei losse al dan niet definieerbare artefacten eromheen. Wie de trap naar de hut durft te bestijgen, ziet bovenin twee kleine bedjes, wat bierblikjes en andere troep die verraadt dat Haas en Gaai in dit honk hebben zitten bedenken wat ze zouden doen op hun buitenlandse expo

Overige deelnemers zijn Hedof, Martha Verschaffel en Thijs Kelder. In het weekend van 26 en 27 oktober (Stripfestival Breda) is er live printing met Grafische Werkplaats Raaf.

In de G.A.N.D. shop tenslotte wordt een rijkdom aan kleine experimentele beeldverhalen en zines aangeboden. Ook een aantal zeefdrukken en postkaarten met illustraties van de vertegenwoordigde kunstenaars en andere beginnende collega’s zijn er te koop.

Gezien: Graphic AND –  ‘A Framed Utopia’, Stichting Electron, Breda, nog t/m 27 oktober

tekst:
Griet Menschaert
beeld:
Louis-Reith
geplaatst:
zo 13 okt 2013

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!