“Zijn Red Bull, Toyota en Converse onze nieuwe vrienden of vijanden?” Gonzo (circus) presenteerde tijdens Incubate 2013 een zeer geanimeerd debat over dit thema.
‘Content curation’ is een marketingtrend die de laatste jaren stevig opmars maakt: bekende merken als Toyota, Converse en Red Bull gaan fungeren als muzieklabel, reporter of promotor voor undergroundmuziek en -kunst. Zo is de Red Bull Music Academy onderhand een gerespecteerd instituut binnen de elektronische scene geworden, en Toyota’s Scion A/V-website biedt een platform voor undergroundmetal en garagerock. Maar ondanks al dit schijnbaar heilzame werk blijft het wel om marketing gaan – en voor vele artiesten en muziekliefhebbers gaat dat nog steeds moeilijk samen met integere kunst. Mogen we deze opkomende vorm van marketing beschouwen als een nieuwsoortig mecenaat, of blijft het toch uitverkoop?
Gonzo (circus) publiceerde over dit heikele thema onlangs een uitgebreid opiniestuk, en organiseert tijdens Incubate een sessie waarin dieper wordt ingegaan op de mogelijkheden en gevaren van Content Curation. Vooral in deze tijden van krimpende budgets binnen de muziek- en cultuursector lijkt deze praktijk een aanlokkelijke nieuwe bron van inkomsten. Maar sceptici vrezen dat dit nieuwsoortig mecenaat al snel kan omslaan in een ongezonde vorm van lijfeigenschap.
Gonzo (circus)-journalist Dimitri Vossen geeft een introductie tot het fenomeen, gevolgd door een discussie, met een panel van artiesten en marketeers.
De Incubate Conference 2013 focust op het concept van de ‘Hybrid Artist’, en gaat dieper in op de huidige evolutie binnen de culturele sector en de rol van cultuur in onze hedendaagse maatschappij. Andere panels zijn gewijd aan: ‘Why It’s A Good Time To Manage The Underground’, ‘What Artists Demand From The City’ en ‘Increasing The Social Impact of Events’. Sprekers zijn onder andere Pascal Gielen, John Doran en A Guy Called Gerald.
19 – 20 september, Incubate (Tilburg), incubate-innovation.org