High Wolf’s cv – onder andere samenwerkingen met Sun Araw, Benoît Pioulard en Jim O’Rourke, releases op Not Not Fun en Holy Mountain – is indrukwekkend. En wie ‘Max’ eerder aan het werk zag in Occii of Scheld’Apen, moeten we evenmin nog overtuigen. Aanstaande vrijdag gaat de zon onder boven het Amsterdamse Ij op de tonen van High Wolf. Een unieke belevenis! Aan onze redacteur Stijn Buyst vertelde ‘Max’ over zijn inspiratiebronnen en zijn voorbeelden, zoals Awesome Tapes from Africa en Konono N°1, die dezelfde avond optreden in het Muziekgebouw aan’t Ij.
High Wolf is niet zomaar een drone-act. Ok, de man máákt repetitieve psychedelica, meestal op zijn knieën en omringd door een hoop effectpedalen, brengt de ene cassette na de andere cd-r uit en deelde podia met Sun Araw, Félicia Atkinson, Benoît Pioulard en Jim O’Rourke. Daarnaast bracht High Wolf werk uit op Not Not Fun, Holy Mountain en Sun Ark. Tegelijkertijd is High Wolf echter een globetrotter die de invloeden van zijn vele reizen ook effectief verwerkt en er – al dan niet bewust – mee aan de slag gaat. Schrik dus niet als u opeens een West-Afrikaans aandoende gitaar of een tablaritme uit de drone hoort opstijgen.
Achter High Wolf zit de Fransman ‘Max’. Zijn achternaam houdt hij liever voor zich, net zoals hij het wenselijk acht om niet in te gaan op speculaties omtrent zijn woonplaats. Wel is Max bijzonder uitgelaten over de opzet van de door Gonzo (circus) gecureerde avond.
“Brian (Shimkovitz, van Awesome Tapes From Africa, sb) ken ik een beetje. Dankzij zijn blog heb ik al massa’s ongelofelijke muziek ontdekt en zijn deejaysets zijn ook erg goed.”
High Wolfs eerste grote muzikale liefde was jazz. “Via freejazz kwam ik al snel bij Afrikaanse muziek en global terecht. De muziek van Art Ensemble Of Chicago, Sun Ra, Pharoah Sanders en Don Cherry zit barstensvol Afrikaanse, Indiase en zelfs Indonesische invloeden. Sindsdien ben ik gepassioneerd door de energie en de oprechtheid van die rituele en traditionele muziek. Daar moet dus wel iets van in mijn eigen muziek beland zijn. Jazz leidde me ook naar elektronica en drone en via Vibracathedral Orchestra en Sunburned Hand Of The Man kwam ik bij krautrock en psychedelica uit. Daarnaast was het gewoon fun om met pedalen aan de slag te gaan. Zelfs toen ik nog geen noot gitaar speelde, waren de mogelijkheden toch al eindeloos, dankzij een wah, een delay en een fuzz.”
High Wolf trekt regelmatig de wereld rond. “Vooral mijn eerste reis naar India heeft mijn leven overhoop gegooid. Ik kwam van de universiteit, had een groot stuk van Europa gezien en dacht dat ik wist waar het leven om draaide. Niet dus: plots bleek de wereld veel complexer en gekker te zijn dan ik kon vermoeden. Ik heb trouwens ook een hoop veldopnames gemaakt in India: dan vroeg ik gewoon aan muzikanten die ik op straat tegenkwam of ze het ok vonden als ik opnames maakte. De meeste van die muzikanten gingen gewoon akkoord. Ik heb ook veldopnames gemaakt in Nepal, Maleisië en Cambodja. In totaal zijn daar drie platen van uitgebracht, twee op het label van een vriend en één op mijn eigen label, Winged Sun.”
Gonzo (circus) presenteert: High Wolf, Frisk Frugt, Awesome Tapes from Africa, Konono N°1 en de Rebel Up!-dj’s op vrijdag 5 april tijdens het World Minimal Music Festival. Kaartjes zijn verkrijgbaar via de website van het Muziekgebouw aan ’t Ij.
Een paar maanden geleden werd al het materiaal van High Wolf gestolen in een Belgische trein. Die materiaaldiefstal heeft uiteindelijk niet veel invloed gehad op zijn muziek. “Ik ben heel even depressief geweest. De verzekering wilde natuurlijk niets vergoeden, maar na twee weken zag ik in dat ik me niet mocht laten kapot maken door een domme financiële tegenslag. Bovendien heb ik toen erg veel steunbetuigingen én donaties gekregen. Dat deed bijzonder deugd: blijkbaar krijg je meer steun en hulp van gewone mensen die ook platzak zijn, dan van verzekeringsmaatschappijen die zwemmen in de miljoenen. Daar ben ik iedereen dank voor verschuldigd.”
High Wolf is bevriend met Cameron Stallones van Sun Araw. Die laatste verbaasde vorig jaar vriend en vijand door de studio in te trekken met The Congos, de legendarische oervaders van de close harmony reggae. Max blijkt er al over gefantaseerd te hebben: “Als ik een vergelijkbaar project zou beginnen, zou het een oude free jazzartiest zijn, denk ik. Don Moye, van AEOC, of David S. Ware, al is die natuurlijk net gestorven. Een gitarist uit Mali of Niger zou misschien ook een mooi resultaat kunnen opleveren, iemand van Group Doueh of Bombino. Maar dat zal wel nooit gebeuren. En natuurlijk Konono N°1. For real!”