Tien jaar lang heeft Martijn Verlinden met Antilounge als een boerenpaard gewerkt om elektronische muziek uit Den Haag de aandacht te geven die ze verdient. Op 1 maart is het feest!
Antilounge begon met enkele zelf gebrande CDR’s en groeide gaandeweg uit tot een keurmerk dat ook ver buiten de Zuid-Hollandse stad lof en bijval oogstte. Antilounge gaf inmiddels een platvorm aan meer dan 120 artiesten. Nu de release van Antilounge X er aan komt, achtte Gonzo (circus) het meer dan tijd voor een gesprek met de stichter en drijvende kracht achter het Haagse succesverhaal.
Na de hele catalogus te hebben beluisterd, rest er maar één conclusie: er wordt bijzonder veel goede elektronica gemaakt in Den Haag. Hoe komt dat?
Sinds begin jaren 1990 is de elektroscene heel groot in Den Haag, dat komt door Hotmix, een platenzaak die vroeger op het Westeinde zat, en door de beruchte Acid Planet-feesten. Maar ook de stal van Hardcore Peace Generation (later Mononom geworden) met onder andere Curley en Jan van Unit Moebius hebben er voor gezorgd dat Den Haag op het vlak van underground elektronica al vroeg op de kaart werd gezet.
In den Haag heb je daarnaast ook altijd al een grote pop- en rockscene gehad. Dat is goed, want dat betekent dat er veel repetitieruimtes zijn en dat er ook veel mensen zijn die zich willen afzetten tegen die genres en iets anders willen maken. Het valt mij trouwens op dat er de laatste jaren veel jonge artiesten bijgekomen zijn. Tegenwoordig downloadt elke scholier Fruity Loops, wat zorgt voor een grote instroom.
Hoe kijk je zelf terug op het afgelopen decennium?
Ik heb geleerd dat het zeer moeilijk is om buiten Den Haag 14 artiesten tegelijk te promoten. Iedereen krijgt maar een deel van de aandacht en niemand krijgt de volledige aandacht die hij of zij verdient. Daarom zal ik me voortaan toespitsen op slechts een of enkele projecten.
Waar ben je het meest trots op?
Ik heb een aantal mensen onder de aandacht gebracht die later doorgebroken zijn, dat geeft me veel voldoening. Ik denk bijvoorbeeld aan 2562, die momenteel over de hele wereld dj’t. Verder ben ik ook zeer trots op onze samenwerking met videokunstenaars. (Vanaf Antilounge VII werd voor elke track een videoclip gemaakt door een videokunstenaar, red.) Ik heb echt het gevoel dat we daar iets unieks mee doen. De clips staan nu op het internet en worden geprojecteerd tijdens onze concertavonden. Eén van de meisjes die een clip heeft gemaakt, is trouwens een relatie begonnen met een van de muzikanten. (lacht) Antilounge is dus niet alleen een platenlabel maar werkt ook heel goed als platform voor audio en videokunstenaars.
Hoe onderscheidt Antilounge X zich van je vorige compilaties?
Er staan meer zangers op! Zoals altijd heb ik een doorsnede proberen te maken van wat er leeft aan elektronische muziek in Den Haag. Onze compilaties zijn altijd al heel divers geweest, maar dit keer bevatten ze toch een paar dingen die we nog niet eerder gedaan hebben. Zo hebben we nu een groep die enkel gebruik maakt van bas en gitaar en is er ook een groep die neigt naar gothic.
Hoe lang ga je nog verder?
Ik ga mijn aanpak veranderen, maar stoppen doe ik nooit.
U kunt de artiesten op Antilounge 10 aan het werk zien in de Haagse clubs Paard van Troje (1/3) en PIP (3/5). F.A.S.T. (29/6) Later volgen er ook shows in Gent en Berlijn.
Op maandag 25 februari is Gonzo (circus)’ Mixcloud Monday gewijd aan Antilounge.