TRACK

TRACK – a contemporary city conversation

1. Een stad heeft geen grenzen / 2. Kunst heeft geen grenzen / 3. TRACK heeft geen grenzen’, zo begint het Manifest vooraan in deze catalogus. TRACK vond plaats in Gent van 12 mei tot 16 september 2012 en werd gecureerd vanuit het S.M.A.K. door Philippe van Cauteren en Mirjam Varadinis.

TRACK was een gigantisch buitenproject, zo’n beetje op de meest uiteenlopende soorten locaties, verspreid over 6 wijken, en met ook heel uiteenlopende hedendaagse kunstwerken (sculpturaal, sociaal, interactief, architecturaal, talig, conceptueel…), met titels als ‘Lost Pigeons’ (Pilvi Takala), ‘De betonberg’ (Lara Almarcegui), ‘Globalising the Internationale’ (Christina Hemauer & Roman Keller), ‘We the People’ (Danh Vo) en ‘Die Un-Zone’ (John Bock) – om een idee te geven. Een catalogus van 376 pagina’s zou bij zo’n project de lezer al eens kunnen afschrikken. Maar bijzonder genoeg is dat hier allesbehalve het geval. Het boek leest juist als een verhelderende energieke samenballing van het hele proces dat bij dit project heeft gehoord, met aan het eind ook letterlijk nog wat foto’s van ‘the making of’.

TRACK
TRACK

Na het manifest vooraan volgt een interview met de curatoren, en meer diepgravende teksten, zoals een aangenaam uitgebreide lezing over de invloed van toerisme op de monumentaliteit van de stad uit 1993, getiteld ‘De stad op doorreis’ van Boris Groys en een meer introspectieve tekst van Stefan Hertmans over het begrip ‘thuis’. Daarnaast worden natuurlijk de kunstwerken individueel en ingedeeld per wijk voorgesteld, steeds aan de hand van uitgebreid beeld- en tekstmateriaal, waardoor je hoe langer hoe beter gaat begrijpen waarom al deze werken thuishoren in dit project, dat zich verdiept in de status, de mogelijkheden en de mate van openbaarheid van de stad op dit moment.

“Als we ons afvragen wat de openbare ruimte is, begrijpen we al snel dat daar allang niet meer uitsluitend de zuiver fysieke openbare ruimte mee wordt bedoeld, maar dat die ook refereert aan de openbare ruimte van de media, die er door het internet nog eens een heel nieuwe dimensie heeft bijgekregen”, zo vertelt Mirjam Varadinis op de eerste bladzijden. “Wij ontvouwen de stad tot aan de grenzen van haar eigen definieerbaarheid” (Philippe Van Cauteren). Tussen de regels van de kortere teksten door, worden veel boeiende links gelegd naar de geschiedenis van Gent en van het idee ‘stad’ in het algemeen. Het boek is voor de lezer een ontdekkingsreis die individueel te voeren is, met eigen klemtonen en interessepunten, net zoals het project zelf, maar dan net iets overzichtelijker. De catalogus werd uitgegeven bij Roma Publications die al jaren met veel liefde artistieke publicaties verzorgen.

 

tekst:
Griet Menschaert
beeld:
Blabla
geplaatst:
di 28 aug 2012

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!