Bij elektronische muziek denk je automatisch aan grootsteden als Chicago, Londen of Berlijn. Maar nooit zou je vermoeden dat ook in Singapore een technoproducer woont die weet hoe de beats rollen moeten. Zijn naam: Xhin.
Begin november verscheen zijn derde album ‘Sword’ op het Berlijnse label Stroboscopic Artefacts. Het label zelf werkte zich dit jaar in de kijker met een aantal opmerkelijke 12inches, de release van ‘Wordplay For Working Bees’ – de eersteling van labelhoofd Lucy – en ten slotte het langverwachte vervolg in de wondermooie digital only Monad-serie met bijdragen van Dadub en Aoki Takamasa. In een mum van tijd wierp het label zich aldus op als een fijnproeversparadijs.
Maar het Europese publiek werd pas echt uitzinnig toen Xhin de release van ‘Sword’ op het label aankondigde. Zij die het oudere werk van Xhin kennen, hadden nooit vermoed dat het plots allemaal zo snel zou gaan. In juli 2010 nog verweet Resident Advisor Xhin bij de release van ‘Monad III’ dat hij een eigen stijl en geluid miste. Dat gemis is intussen ruimschoots goedgemaakt. Straffer nog, op ‘Sword’ is hij in superieure doen. De pers komt superlatieven te kort om de hardbeukende techno en de in schril contrast staande minieme soundscapes te omschrijven. ‘Sword’ is hard versus zacht. Donker versus pikzwart met een omringende zoemende stilte. De afsluitende track ‘This Is What You Drew While You Were Half Asleep’ is breekbaar en innemend mooi. Het is, volgens Xhin, ‘een romantische melodie in een sprookjesachtige sfeer’. Het lijkt wel verrassend voor een artiest die opgroeide met Yellow Light Orchestra en Kraftwerk. “Ik groeide op met pop, rock, heavy metal, disco en klassiek alvorens ik, in mijn late tienerjaren, Detroit techno en Warp Records ontdekte. Mijn muziek is steeds doorspekt met al deze invloeden.”
Opvallen kan ook door het gewoon slim te spelen. Vlak voor de release van ‘Sword’ bracht Xhin nog de EP ‘Cutlass’ uit. Vier verschillende tracks, die later ook op ‘Sword’ zouden verschijnen, werden door Surgeon, Dadub, Perc en Pfirter onder handen genomen. De EP werpt zich als een bom op de dansvloer maar laat zich, wegens de vele laagjes in zijn geluid en de deskundige behandeling door vier voornoemden, ook thuis erg goed beluisteren. “Ik heb al twee albums en enkele EP’s op andere labels uitgebracht. Ik doe graag beide, dat zorgt voor een leuke balans tussen clubgeörienteerd materiaal en muziek om thuis naar te luisteren. Ook al kruipt er veel werk in het maken van een album en is het nooit makkelijk.”
De muzikale output van Xhin bestaat niet enkel uit techno. In Singapore werkte hij reeds enkele opdrachten af voor multinationals als Nike en Nokia. “Techno maak ik ’s nachts. Overdag componeer ik andere muziek voor bedrijven.” Het is niet de bedoeling dat beide werelden elkaar ooit ontmoeten.
Xhin speelt op zaterdag 26/11 in Trouw, Amsterdam.