Een programma onderdeel dat te laat begint? Dat komt zelden voor bij het Amsterdam Dance Event. De statige F6¬-zaal in het Felix Meritis zat bomvol ongeduldige mannetjes terwijl ADE-medewerkers nog zenuwachtig met microfoons in de weer zijn.
Tien minuten te laat begint moderator Eric van den Boogaard (van DJ Broadcast) met zijn inleiding van dit panel over platenlabels in het digitale tijdperk. De drie aanwezige Nederlandse labels Wolfskuil, EC en Delsin Records brengen zowel vinyl als downloads uit. Het hangt een beetje van het genre af welk formaat wordt gekozen. Zoals Michel de Hey(EC) zei: “Bij trance gaat alles digitaal”. Maar Darko Esser die pas in 2003 met Wolfskuil Records begon wordt ook blij als hij 300 12 inches verkoopt. Duidelijk werd dat een platenlabel anno nu geen vetpot meer is. En als je het dan alles gratis op internet aanbiedt ter ondersteuning van live optredens, die wel geld opbrengen? Dat vonden de drie heren geen goed idee. Veel platenmakende artiesten willen niet live optreden. Bovendien hadden de heren zelf veel te veel plezier in het uitbrengen van muziek die ze leuk vinden, zelfs als dat verliesgevend is. Michel de Hey heeft het goed opgelost. Hij bepaalt wie er iets op zijn labels uitbrengt. De rest, zoals marketing en verkoop, doet NEWS voor hem. Hij krijgt 1 procent van de opbrengst maar heeft verder geen zorgen meer en lijdt tenminste geen verlies meer. ’s Avonds was er voor de gemiddelde avontuurlijke muziekliefhebber niet zo veel te doen. Bovendien kreeg ondergetekende te maken met het feit dat het voor middernacht in de meeste clubs doorgaans erg rustig is. Tragisch voorbeeld hiervan was Desmet Studio.
In deze enigszins buiten de belangrijke routes gelegen locatie presenteerde Onderstroom een aantal jonge DJ’s. Ondanks dat het een mooie ruimte is met een fantastisch soundsystem wilde het hier maar niet druk worden. Ook bij Club Air stond even na middernacht nog geen rij en was het binnen rustig, In een zijkamertje van deze disco was 3FM weggestopt. Zij deden van hier verslag van het ADE.