Nederlandse elektronische muziekpionier Dick Raaijmakers
Van Philips-medewerker tot kunstenaar. Dat is het verhaal van Dick Raaijmakers in een notendoop. In de jaren vijftig kreeg hij van zijn toenmalige baas Roelof Vermeulen groen licht om aan de slag te gaan in het Nat Lab, het laboratorium waar Philips al voor de tweede wereldoorlog experimenteerde met elektronische muziekinstrumenten. Philips nam elektronische muziek serieus. In 1956 werd het Nat Lab ingericht als muziekstudio naar model van die van de WDR in Keulen. Als Kid Baltan (Nat Lab Dik) experimenteerde hij er lustig op los in het grensgebied tussen popmuziek en klassieke avantgarde. De academische muziekbeoefenaars in Nederland moesten niets van de muziek hebben. Ze keken vooral naar Duitsland, naar Stockhausen. Philips werd met de nek aangekeken. Daar heeft Dick het lang moeilijk mee gehad, vertelde Kees Tazelaar – componist, docent aan het Instituut voor Sonologie in Den Haag en kenner van het werk van de Raaijmakers. “Hij heeft altijd met een bepaalde gêne op zijn activiteiten als Kid Baltan teruggekeken.” Ook nadat het Nat Lab verhuisde naar de Rijksuniversiteit van Utrecht en Raaijmakers zich prima staande hield in de academische muziekwereld. De invloed van Raaijmakers op de Nederlandse elektronische muziek- en theaterwereld is groot. Reden voor een eerbetoon. Komende vrijdag 3 juni vindt in SMART Project Space te Amsterdam een hommage aan de componist en denker plaats. Werk van Raaijmakers wordt gespeeld. Kees Tazelaar verzorgt een inleiding.
Hommage aan Dick Raaijmakers
vrijdag 3 juni, 20.30u
SMART Project Space, Amsterdam
Meer info: www.smartprojectspace.net