Eenzaamheid, vervreemding, het wegvallen van zingeving: het zijn de begrippen waarmee sinds meesters als Bergman en Antonioni hun lens op de wereld richtten ons hedendaags bestaan wordt beschreven. ‘Ape’, een film van de Zweedse regisseur Jesper Ganslandt, is een film die perfect in deze traditie van de modernistische Europese arthouse-cinema past. Het zou de film te kort doen om hem weg te zetten als weinig vernieuwend, want ‘Ape’ is verpletterend. Dat komt met name door de uitstekende hoofdrol van Olle Sarri, die in Zweden vooral bekend is als komiek. Zijn personage Krister spreekt nauwelijks, maar al zijn bewegingen zijn getormenteerd. Hij oogt als wandelende tijdbom, wat de film een spanning geeft die je op het puntje van je stoel houdt. De film opent ermee dat Krister na het ontwaken ontdekt dat hij besmeurd is met bloed, waarmee voor de kijker de puzzelstukjes worden uitgestrooid. Tijdens de film hoop je dat die stukjes een voor een op hun plaats zullen vallen, maar dat gebeurt niet: je blijft gissen naar wat er nou werkelijk is gebeurd. Tel daarbij op dat de film is geschoten in grauwtinten waar zelfs Kieślowski nog mistroostig van zou worden, en dat de hete adem van de cameraman in de nek van de broeders Dardenne blaast, en je weet het zeker: dit is een waardige toevoeging aan de modernistische Europese cinema.
Meer info
Label: Filmfreak
Distributeur: Filmfreak Distributie
www.filmfreaks.nl